حجت الاسلام «عباس محسنی» روز جمعه در گفت و گوی مجازی که به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با هدف بررسی آثار و اندیشه‌های «شهید آوینی»...

حجت الاسلام «عباس محسنی» روز جمعه در گفت و گوی مجازی که به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با هدف بررسی آثار و اندیشه‌های «شهید آوینی» برگزار شد، افزود: به نظر من ایشان و شهدایی مثل شهید «حسن باقری» معجزه حضرت امام خمینی (ره) هستند.

وی اضافه کرد: نسبت آوینی با امام (ره) نسبت مضاعف و عجیبی است تا جایی که در کتاب گنجینه آسمانی شباهت زیادی بین قلم او با امام دیده می شود.

مسوول سیر مطالعاتی آثار شهید آوینی در پاسخ به این سوال که در تعبیر «سید شهیدان اهل قلم»، «قلم» به چه معنا است و آیا می شود بین آوینی هنرمندِ سازنده روایت فتح، با آوینی نویسنده متفکر تفکیکی قائل شد، گفت: سه کتاب گنجینه آسمانی و نسیم حیات و فتح خون کتابهایی هستند که بیان ادبی آنها مورد توجه همه است.

وی اضافه کرد، ولی به چه مجوزی ۹ کتاب دیگر که مباحث نظری و تحلیلی هستند و برخلاف آثار برخی مدعیان، یک کلمه التقاطی در آنها وجود ندارد را باید حذف کنیم؟ به نظر من تعبیر سید شهیدان اهل قلم به هیچ وجه اغراق ادبی نیست و اگر این تعبیر نبود بعضی موفق به حذف آن ۹ کتاب می شدند!

وی در این خصوص که تا چه اندازه خانواده مشاهیر می توانند مرجع تأیید سخن گفتن درباره آنها بشوند؟ گفت: در موضوعاتی که جزو میراث افراد هستند مثل نشر یا بازنشر، مطالب منتشره یا زندگی خصوصی آنها باید از خانواده اجازه گرفت اما برای فیلمسازی یا بیان تحلیل درباره بزرگان اجازه لازم نیست.

وی همچنین درباره نسبت خانواده شهید آوینی با او گفت: همسر شهید، کل آثار و فیلمهای او را منتشر کرده است و هیچ چیزی را جانگذاشته است. او می گوید ذوب در سیدمرتضی بودم و یادم هست بعد از تشییع، او گفت تاکنون دنیا را از نگاه او می دیدم و الان نمی دانم چه کنم؟! بنابراین نفی صلاحیت از خانواده برای نشر آثار اجحاف به آنها است.

حجت الاسلام محسنی افزود: گرچه خود شهید آوینی باب بحث درباره گذشته را باز کرده اما باید دید هدف از بیان زندگی خصوصی چیست و میزان رعایت حدود و عفت کلام چقدراست؟

وی ادامه داد: کامران نامی، بوده است که در خانواده با آن سید مرتضی را صدا می زدند ولی او رساله اش را با نام اصلی اش نوشته و تعبیر دوران کامرانی به این معنا که در زمانی نام او تغییر کرده درست نیست و نیز باید دانست اگر زمانی تیپ هیپی داشت این رفتار او نه یک حرکت مد روز یا یک حرکت تفننی، بلکه تمایل او به تجربه های تازه را نشان می دهد مخصوصا اینکه توجه داشته باشیم که این تیپ در غرب به عنوان یک رفتار اعتراضی شناخته شده بود.

این پژوهشگر ادامه داد: کسانی که تعابیری شبیه به این طعنه ها را مطرح می کنند که آوینی فردیدی بود یا می گویند آوینی هیدگری بود توجه ندارند که آوینی در همنوایی تفکری با هیدگر در نقد غرب به او رجوع می داد و معلوم نیست که اشکال این رجوع از نظر منتقدین کجاست؟

حجت الاسلام محسنی در پاسخ به اینکه «چه کتابی را برای شناخت شهید آوینی مفید می دانید» گفت: توصیه ام این است که مستقیما به ۱۲کتاب منتشر شده از ایشان مراجعه کنید و البته سیر پیشنهادی ما سیر آسان به سخت است که به صورت مقاله محور پیشنهاداتی آماده کرده ایم که در وبلاگی نام ایشان به نشانی avini.blog.ir منتشر می کنیم.