به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر در ویدئویی که به مناسبت هفته گرافیک و  چاپ کتاب «ممیز/...» تولید شده است، گفت: مرتضی ممیز به عنوان یک هنرمند خلاق، همواره موضوع بحث های کلاس های هنری با دانشجویانم است. خاطرم است که یکی از هنرجوی...

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر در ویدئویی که به مناسبت هفته گرافیک و  چاپ کتاب «ممیز/...» تولید شده است، گفت: مرتضی ممیز به عنوان یک هنرمند خلاق، همواره موضوع بحث های کلاس های هنری با دانشجویانم است. خاطرم است که یکی از هنرجویان مصورسازی ایشان درباره  گیل گمش را به عنوان موضوع پایان نامه خود انتخاب کرده بود که در آن تصویرسازی ممیز به صورت تطبیقی با یک تصویر ساز آمریکایی که آن نیز گیل گمش را تصویر سازی کرده بود مقایسه می شد.

وی با اشاره به تصویرسازی های ممیز با موضوع  گیل گمش گفت: به خوبی می شد تفاوت ها و تمایز های آقای ممیزی با هنرمند آمریکایی را مشاهده کرد.  برداشت های متنوعی از صحنه‌ها داشتند و برخی از صحنه ها را ممیز انجام نداده بود برخی دیگر را هنرمند دیگر ترسیم نکرده بود و و این حضور و غیاب موجب شده بود که معناسازی خاصی در مورد این تصویر سازی ها صورت بگیرد. مرحوم ممیز تصویرسازی نبردها را بسیار خوب انجام داده بود و غیاب چنین صحنه هایی در نزد مصور ساز دیگر می‌شود دید که خود گواه روحیه جنگنده و مبارزه گری ممیز بود که با مرور زندگی این هنرمند می بینیم که نقش مبارزات سیاسی قابل توجه است.

وی با ارجاع به تصویرسازی ممیز از گیل گمش افزود: در این تصویرسازی مرگ بسیار آرامی را مشاهده می کنیم که گویی در یک بستر نرم و گرم خفته باشد و ماه‌های آخر که به دیدار این هنرمند در بستر بیماری رفتم به یاد آن تصویر  افتادم‌ که چقدر آرام،با صلابت و باشکوه خوابیده بود.

وی در تشریح شخصیت هنری ممیز گفت: ممیز از آن دسته هنرمندان نادر بود که توانست ساحت خلق و عقل را با یکدیگر آشتی دهد. بسیاری از هنرمندان  وقتی وارد خلق می‌شوند از آن  جهان نمی توانند جدا شوند و به ساحت عقل  ضربه می‌زند درحالی که ممیز دو ساحتی بود، همانطور که درباره ویکتور هوگو نقل می شود. 

رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به پروژه های اجرایی ممیز گفت: ایشان نه تنها هنرمند بزرگی بود بلکه یک مدیر بزرگ و توانمند بود. رشته گرافیک را در دانشگاه تاسیس کرد و به همت ممیز تشکل‌های پویایی راه اندازی شد. رویدادها و دوسالانه های هنری را پایه گذاری کرد. نباید گذاشت یاد ایشان فراموش شود و باید به عنوان یک الگو از ایشان همواره یاد  کنیم تا یاد ایشان جاودان بماند.

وی در پایان با اشاره به چاپ کتاب «ممیز/...» گفت: باید از دوستان همچون آقای فرزاد ادیبی شاگرد بزرگوار این هنرمند بی همتا که چنین گنجینه‌ای را درباره آقای میز گرد آوری کردند و در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تشکر کرد. 

رئیس فرهنگستان هنر گفت: ما آماده ایم کمال همکاری را با شاگردان و دوستداران ایشان داشته باشیم تا خاطره و یادی در حد این هنرمند بزرگ را در فرهنگستان هنر برگزار کنیم.  
فرزاد ادیبی درباره گردآوری این کتاب عنوان کرد: در این کتاب تلاش کردم که به بخش‌هایی از زندگی حرفه‌ای و خانوادگی استاد بپردازم که قبلا کمتر اشاره شده بود و یا اصلا در این‌باره صحبتی نشده بود. ابتدا تمامی کارها و فعالیت‌های ممیز را فهرست کردم و از سرآمدان این تخصص‌ها خواهش کردم که درباره شخصیت کاری جناب ممیز در آن تخصصی بنویسند. مثلا در مورد نویسندگی او از «ضیاء موحد» مطلب گرفتم، درباره‌ ممیز نقاش از غلامحسین نامی نوشته‌ای را در کتاب آوردم و در مورد خلق و خوی او به‌عنوان همسر، با همسرشان گفت‌وگو کردم و در نهایت به گردآوری این کتاب منتهی شد.
 
وی در همین زمینه اضافه کرد: فیلمی نیز که حاوی روایت هنرمندان از استاد ممیز است و در راستای تدوین یادنامه استادم تهیه شده است، به مناسبت هفته گرافیک برای علاقه‌مندان در وبگاه فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته می‌شود.

پدیدآورنده کتاب «ممیز/...»  فرزاد ادیبی و ناشر آن انتشارات «بامداد نو» است. در این یادنامه مطالبی از اعضای فرهنگستان هنر هم همچون: مجید کیانی، غلامحسین امیرخانی، جلال شباهنگی و صداقت جباری به چشم می‌خورد. همچنین از محمد صالح‌علا، غلامحسین نامی، محمدحسین حلیمی، فخرالدین فخرالدینی، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، فرشید مثقالی و... نیز مطالبی خواندنی درباره زوایای شخصیت، کار و آثار مرتضی ممیز دیده می‌شود.

گفتنی است هرساله در ۲۷ آوریل به مناسبت روز جهانی گرافیک در بسیاری از کشورها مراسمی برگزار می‌شود و در چند ساله اخیر به دلیل برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای متعدد با عنوان هفته گرافیک از آن یاد می‌شود.